Hva vet vi om fusjoner i høyere utdanning?
Har utdanningene blitt bedre etter fusjonsprosesser i høyere utdanning? Debatt på Arendalsuka 2022
Funn fra Evalueringen av Strukturreformen ble presentert og diskutert som en del av NIFUs arrangement på Arendalsuka 2022. Vegard Wiborg presenterte funn fra innsikten Konsekvenser av strukturreformen: Tilfredshet blant kandidatene…
Ingen tegn til at nyutdannede fra fusjonerte læresteder har blitt mer tilfredse med utdanningen
Det viser et nytt NIFU-notat som ser på hvordan fusjonene i høyere utdanning har påvirket ferdigeksaminertes vurdering av sin utdanning. Strukturreformen i 2015 førte til en stor omorganisering av høyere utdanningsinstitusjoner i Norge. I de…
The structural reform: so far limited impact on academic practices, academic staff at merged institutions less positive to organisational features of their institution
In 2015 a large-scale structural reform was introduced in Norway, aiming at improving the quality of higher education. Through mergers between institutions, reform objectives such as high-quality education and research,…
Strukturreform med hittil begrenset virkning
Vitenskapelig ansatte ved fusjonerte institusjoner er mindre fornøyd med organisasjonsmessige forhold, i tillegg er akademisk praksis i liten grad endret. Strukturreformen ble innført i 2015 med mål om å bedre…
Re-Structure project member Ivar Bleiklie talks about structural reforms in University World News
University World news published an article 08 January 2021 that discusses the role of higher education in rural depopulation. In the article, Professor Emeritus Ivar Bleiklie, a central member of…
Note on survey methodology
The team behind the Re-structure survey has now published a documentation note, describing the gathering and the processing of the survey data. It includes an explanation of the questionnaire and…
Article from the Re-structure project published in Higher Education
Project members Nicoline Frølich (NIFU) and Bjørn Stensaker’s (UiO/NIFU) paper on missions and diversity has been published in Higher Education. The paper focuses on institutional missions and analyses the strategic…
Valget av ny struktur preget av kontinuitet, heller enn innovasjon
I et nytt Policy-brief gjennomgår forskere fra Strukturevalueringen hvilke fakultetsmodeller ulike UH-institusjoner har valgt. De fleste fusjonerte institusjonene har valgt en modell for faglig organisering som i stor grad reflekterer…